FILOZOFUJEM | Berkeleyeho solipsizmus

29. března 2008 v 16:19 | Ayamee s divnými názormi |  Okno do sveta
E
SSE EST PERCIPI, byť znamená byť vnímaný... Minule sme na NoSke venovali pozornosť novovekému empirikovi Berkeleyovi (ako sa to, ksa, skloňuje?). Celý novovek sa točil okolo gnozeológie - spôsobu spoznávania sveta okolo nás, vojny medzi spoznávaním rozumom a zmyslami. Empirici, ku ktorým sa radí i Berkeley, zastávali názor, že svet treba spoznávať zmyslami, skúsenosťami, pretože rozum nás klame, je zbytočný.


Ďalší empiristický filozof, Lock, rozdelil kvality veci, ktorú spoznávame na primárne - objektívne, ktoré sa každému javia rovnaké, pretože sú základnými fyzickými vlastnosťami (ako hmotnosť, veľkosť, tvar či počet). Druhú skupinu kvalít označil za sekundárne - subjektívne, pretože tie každý jedinec vyhodnotí sám, pre každého sa môžu líšiť (ako chuť, vôňa). Zdrojom skúseností bol pre neho vonkajší svet.


Za to Berkeley za tento zdroj považoval vnútorný svet, všetky kvality boli podľa neho sekundárne, subjektívne, čím v konečnom dôsledku poprel realitu sveta - pretože fyzické vlastnosti neexistujú, všetko je len také, aké to my vníme. Čiže ak to nevnímame...

Túto úvahu som začala vetou "esse est percipi", čo z latinčiny možno preložiť ako "byť znamená byť vnímaný" Podľa Berkleyho predmet (alebo osoba, zviera...) existuje len vtedy, keď ho vnímame. Čo sa dá komplikovanejšie povedať asi takto: ak od daného predmetu odčítame všetky jeho vlastnosti, nezostane nám nič.

Najlepšie sa jeho teória chápe na konkrétnom príklade. Vezmem si obraz na stene v obývačke nášho domu. Keď ho vidím, vnímam ho a preto existuje. Keď však odídem z obývačky, keď z danej izby odídu všetci, nik obraz nevidí, nik ho nevníma, preto by nemal existovať, mal by sa stratiť. Ja však viem, že tam obraz s vázou ruží stále je, hoci sedím hore vo svojej izbe za počítačom.

Podľa Berkeleyeho svet garantujem ja, ja obraz vnímam, preto tu obraz je. Jeho teória by tak smerovala ku krajnej situácii, k solipsizmu, z latinského "iba ja sám" - dopracoval by sa k tomu, že reálne existujem iba ja. Preto zaviedol univerzálneho vnímateľa, boha, ktorý všetko vníma a garantuje, že sa predmety nestratia, keď ich nik nevidí.

Podľa našej profesorky je to tak trochu špekulatívna teória, z časti s ňou plne súhlasím. Napriek tomu, že si uvedomujem realitu sveta, sa mi však táto myšlienka nesmierne páči. Akoby mal každý jedinec svoj vlastný svet plný vecí, ktoré sú tu len vtedy, keď ich vníma.

Berkeleyeho teória nevychádzala zo zlej myšlienky, keď nik obraz v našej obývačke nevidí, ako si môžem byť istá, že tam skutočne je? Keby som jeho existenciu chcela potvrdiť, musel by sa do obývačky ísť niekto (práve prichádzam na to, že v tomto ponímaní je to vlastne taká Matrix teória - existujú ľudia, no ich svet existovať nemusí...) pozrieť, len vtedy by sme si boli istý, že obraz s vázou ruží existuje. Napriek tomu všetci veria, že tam obraz je, hoci ho nik nevidí a keby som teraz povedala, že ja tomu neverím, veď jeho existenciu momentálne nik nemôže potvrdiť, všetci by ma považovali za blázna, čo väčšina čitateľov tohto článku už asi i tak urobila.

Rada beriem filozofiu metaforicky, asi tak, ako by sa mala brať Biblia. Keby sme brali do úvahy solipsizmus, existencia každého jedného človeka na svete by mala oveľa väčší zmysel, či by išlo o bezdomovca pod mostom, ktorý by zaručoval existenciu daného mosta, či o kohokoľvek iného.


Prečo so mnou nik nechce filozofovať o podobných veciach?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 noemy noemy | 29. března 2008 v 19:44 | Reagovat

podla mna mal v niecom mozno aj pravdu, ved ked veci nevidime, alebo nepocujeme atd., tak nemozeme nijako dokazat, ze tam vlastne su, nie? iba ze by sme dali do miestnosti kameru, ale ta by ich uz vlastne vnimala... ale ako mozeme vediet, ze ak odideme z miestnosti, tak vsetky veci v nej nezmiznu? nijako, ak to nedokazeme natocenim na kameru, alebo ak tam nie je niekto dalsi, kto ich vidi, alebo nieco, co by ich vnimalo. nie? :D

2 AYAmee AYAmee | E-mail | Web | 29. března 2008 v 20:00 | Reagovat

Pre noemy: Presne o tom hovorím, že tá teória nie je až taká absurdná, ako sa zdá. I to s tou kamerou, kamera by v tom prípade bola vnímačom, tým, čo ich vníma, takže to sa podla mňa Berkeleyeho teóriu nevylučuje ^^. I keď danú vec rovno nevidíme, napríklad televízor, ale počujem ho z vedľajšej izby, vnímame jeho zvuk, čiže vnímame i samotný televízor, čo taktiež nič nevyvracia ^^. Je to prosto taká milá teória, no ^^.

3 spanila spanila | 30. března 2008 v 21:22 | Reagovat

ano ano to je presne ten problem spadnuteho stromu: hlboko v dzungli kde nikto nie je spadne strom. otazka znie vyda pri tom zvuk? teraz si vacsina povie ze ano, ale to predsa nemozeme vediet hahah...

4 AYAmee AYAmee | E-mail | Web | 3. dubna 2008 v 17:46 | Reagovat

Pre spanila: Otázku spadnutého stromu som teda ešte nikdy nepočula, ale... Žiadne ale ma nenapadá, nevidím ani ten strom, tak ako môžem vedieť, či tam vôbec je, či vôbec spadol ^^? Tak nepochybne dáka Amazonská nížina existuje, ale... ani tým si nie som istá ^^.

5 Rycka Rycka | E-mail | 28. listopadu 2008 v 19:18 | Reagovat

mno tak aj ja cem neeco powedat k tomu ak mozem....myslim si ze to o tom ze ked weci newidime(odideme z obywacky)tak tie weci zmiznu nieje celkom tak....pokusim sa wiswetlit ako solipsizmus widim ja....

...Welmi sa mi paci weta ktora presne wystihuje solipsizmus...

"SWET JE MOJA PREDSTAWA"

wyswetlim to napr na psowi...pes widi swet cierno-biely a woobec si nedokaze predstawit nieco take co my wnimame ako farba...on weri ze to co widi naozaj take je...ale ake to je naozaj??

ludia tiez weria w to co widia pocuju  citia atd..ae co ak to woobec nieje take ako to wnimame.... a mozno to nieje woobec...a mozno som len JA!

solipsizmus je len dalsia teoria alebo swtonazor... tych je uz dnes mysim dost a bude ich este wiac...kazdy weri w nieco ine...solipsisti weria w SEBA...

6 AYAmee AYAmee | E-mail | Web | 30. listopadu 2008 v 17:06 | Reagovat

Rycka, samozrejme, že môžeš čokoľvek povedať :D. Tvoje vnímanie solipsizmu sa mi vlastne veľmi páči, i to tvoje vysvetlenie, ja som reprudkovala to, čo nám povedala naša profesorka, keď nám solipsizmus vysvetľovala, nijako hlbšie som solipsizmus neštudovala, len sa mi to celkovo páči, hoci v seba až tak neverím, veď ani nevravím, že som solipsista, len sa mi páči tá teória, nech si už kto chce ako chce vykladá, hoci tvoj výklad ma dostal, priznávam :D

7 1REAL_ESTATE 1REAL_ESTATE | 10. května 2009 v 12:05 | Reagovat

súhlasím. Na prvý pohľad absolútny nonsens, pri hlbšom vnímaní sa ale vynára príliš veľa vecí, s ktorými sa dá stotožniť a človek nakoniec uzná, že to až tak absolútny nonsens nebude. Myslím si, že Berkeley bol ale človek, ktorý mal veľa vnútorných konfliktov, ktoré ak nedokázal riešiť tak substituoval nezmyselnosťami, ktoré v konečnom dôsledku po hlbokom zamyslení vyznievali do určitej miery seriózne. ;-)

8 janulka janulka | 19. května 2009 v 8:41 | Reagovat

jeej super :D...dnes maturujem..a pomohla mi tvoja uvaha :D dakujem :)

9 AYAmee AYAmee | E-mail | Web | 23. května 2009 v 10:35 | Reagovat

Uff, zabudla som kontrolovať komenty, mohla som ti držať palce, janulka :D. A fakt to pomohlo? Hehe :-D

Musím si pána Berkeley-a naštudovať fakt poriadne, Real Estate, vyzerá fakt na zaujímavého človeka a najmä filozofa, škoda, že teraz nemám čas...

10 Ivan Ivan | E-mail | 21. února 2012 v 9:16 | Reagovat

Objektívna realita existuje nespochybniteľne a pevne, sú to každodenné hranice, ktoré každého z nás viac či menej držia tam kde nás chcú mať aby sme mohli plniť svoju spoločenskú rolu. Tieto hranice sú ale nevedomé, preto sa ľahko vedome odmietajú týmto krajným subjektivizmom. Existovať ale neznamená prejavovať sa v realite, čo vlastne hovorí teória vyššie popísaná, teda že len to čo vidíme a vnímame je v podstate "živé". Každý deň žijeme v dualizme medzi objektom a subjektom, nič nie je iba objektívne alebo iba subjektívne. Subjekt sa snaží nájsť v objektívnom svete, aby s ním mohol splynúť a vytvoriť akúsi nadčasovú formu/normu svojho bytia, chce svoj život spraviť hodnotným vo svete. Keby subjekt žil len pre subjekt a vedel že existuje len to čo vníma tak by neexistovalo nič:)

11 Ayamee Ayamee | 25. února 2012 v 18:40 | Reagovat

[10]: Páni, toto je filozofovanie! (A nemyslím to nijako ironicky :-).)

12 Filip Filip | 10. srpna 2012 v 1:52 | Reagovat

[10]:napriek tomu, že som náchylný súhlasiť so všetkým, čo si napísal, ostáva tu to solipstistické "ale" ..napriek tomu, že všetky indície nám ukazujú, že objektívny svet existuje aj mimo hraníc našeho vedomia, neexistuje garancia...sám píšeš o "každodenných hraniciach" "držia nás viac či menej" a hlavne...spoločenská rola, prirodzene, že solipsizmus nepríjmeš ak na nejakej spoločenskej roly trváš..a ďalej "teda že len to čo vidíme a vnímame je v podstate "živé", práve naopak, živé je jedine tvoje JA, všetko ostatné je len projekcia tvojho vedomia, teda ak som správne pochopil solipsizmus..."Keby subjekt žil len pre subjekt a vedel že existuje len to čo vníma tak by neexistovalo nič" - vníma predsa sám seba, nie?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama